Dan Adăscăliței & Ioan Roșca


Data și ora:
Gazdă:
Mihai Eminescu 3, Roman 611028, România

Despre

Vă invităm la un duo pictural şi sculptural: IOAN ROŞCA şi DAN ADĂSCĂLIŢEI - pe simezele Muzeului de Artă din Roman. O reîntâlnire cu cei doi artişti pietreni care ne propun o simfonie vizuală vibrantă şi rafinată, o împletire cromatică şi sculpturală de mare graţie şi cuceritoare prin sensibilitate şi profunzime.

Ioan Roşca, un expozant fidel al muzeului, aflat la a 7-a expoziţie personală la Muzeu, a încântat mereu publicul romaşcan şi nu numai, cu o autenticitate şi un farmec pictural aparte, prezintă 193 de lucrări, din care: 146 - pictură în ulei, 22 - grafică, 10 - pastel şi 15 - acuarelă. Regăsim în lucrările domniei sale temele preferate, temele care l-au inspirat şi cărora li s-a dedicat cu o sinceritate şi o bucurie specifice unui penel înzestrat cu acel subtil şi rar ”fir” creator de frumos. Natura se dezvăluie într-o permanentă comuniune cu artistul, calmă, caldă şi mereu luminoasă, în revărsări de peisaje cu păduri, câmpii, dealuri, copaci, cărări, în treceri de anotimpuri, în care vegetaţia domină prin strălucire şi densitate. Ape limpezi, biserici maiestuoase, flori delicate şi mereu, aceeaşi calmitate şi prospeţime, specifice artistului Ioan Roşca, acea atmosferă de nesfârşită poezie, de profundă sensibilitate. O cromatică captivantă, armonioasă, solară redă un univers liric complex şi infinit al desăvârşirii naturii printr-un penel dens, vibrant, elaborat. Portretele de fete vin să întregească sensibilitatea şi seninul, frumosul şi delicateţea, bucuria şi gingăşia, cu o materialitate pronunţată, plină de lirism, cu ecouri de lumină şi culoare, în aceeaşi atmosferă vie, pură, solară. Grafica semnată Ioan Roşca, atent elaborată, gravă, concentrată, reprezintă o poveste în alb-negru a aceluiaşi dialog cu natura maietuoasă, atentă la detalii şi mereu tinzând spre înalturi. Pastelul devine, în penelul lui Ioan Roşca, de o fineţe şi o gravitate sacralizante, în tonuri de prospeţime calmă şi fineţe de esenţă, devenind metafore ale naturii. Acuarela se desăvârşeşte în expresivităţi cromatice de efect, prin transparenţă şi spontaneitate, prin delicateţe şi măiestrie.
Un artist activ, cu numeroase expoziţii personale, cu participări la expoziţii de grup şi colective, devotat artei sale, membru al UAP, cu lucrări în colecţii particulare în ţară şi în străinătate.
Dan Adăscăliţei, pictor şi sculptor, revine la Muzeul de Artă din Roman, alături de Ioan Roşca. Absolvent al Institului de Arte Plastice „Ioan Andreescu“, Cluj Napoca, a început să picteze de unul singur, apoi a urmat cursurile Şcolii de Arte Plastice din Piatra Neamţ, sub îndrumarea profesorului Pompiliu Clement. „Deşi a fost un om simplu, şofer de meserie, tatăl meu avea unele înclinaţii către artă. Pe când aveam vreo 3 ani, el mi-a desenat pe hârtie un căluţ. Mi-a plăcut atât de mult, încât am înţeles că trebuie să continui. Practic, de aici a fost pornirea mea“, îşi aminteşte Dan Adăscăliţei. În anul 1980, înfiinţează la Piatra Neamţ cenaclul „Aurel Băeşu“, alături de câţiva colegi de breaslă. Prima expoziţie personală a avut-o în clasa a IV-a, la Teatrul Tineretului. În 1977 are la Braşov o expoziţie de grafică, unde trei dintre lucrările sale au luat locul I şi au ajuns la Viena. Expune la Piatra Neamţ, Braşov, Bucureşti, Bacău, Roman şi Baia Mare. Expune mult în străinătate, în special la Bruxelles. A pictat zeci de biserici din judeţ şi din ţară, alături de fiul său Daniel. Lucrările domniei sale, prezente în expoziţie, în lemn şi ceramică, atrag atenţia prin formele rafinate, prin materialul atent şi îndelung ”mângâiat” şi modelat, dezvăluind viziuni spaţiale, graţioase şi zvelte, dar profund concentrate şi extrem de sugestive. Poetice şi ritmice, prin măiastra cizelare, delicate şi echilibrate, lucrările sale emană forţă şi rigurozitate tehnică. Forme expresive prin concept şi prin armonia spaţiului lucrat, prin modulări liniştite dar sugestive, dezvăluie ideea de stabilitate şi echilibru, dar într-o continuă metamorfozare, tinzând mereu spre înălţimi, spre zbor, într-o curgere ireversibilă a timpului, a creaţiei. Artistul, într-un dialog permanent cu lemnul, conferă materialului putere de sugestie şi încărcături de semnificaţii aparte, propunând teme ca: ”Poetică”, ”Fluiditate”, ”Călugăriţa”, ”Amfitrita”. 
 
Expoziţia va fi deschisă până pe 11 octombrie 2020